loading...

کنکور ، دانلود سوالات کنکور

نیروگاه چیست ؟  صنعت تولید برق را نیروگاه ها بر عهده دارند و از آن جهت که تولید برق امری بسیار ضروری و مهم در پیشرفت کشورها می باشد و تقریباً تمامی صنایع دیگر به این صنعت وابسته هستند نگاه

دانلود جدیدترین مطالب کنکوری
دانلود فایل های آموزشی

نیروگاه چیست ؟

 صنعت تولید برق را نیروگاه ها بر عهده دارند و از آن جهت که تولید برق امری بسیار ضروری و مهم در پیشرفت کشورها می باشد و تقریباً تمامی صنایع دیگر به این صنعت وابسته هستند نگاهی گذرا به تولید برق در یک نیروگاه خواهیم داشت .

در یک تعریف کلی نیروگاه مجموعه ای است از سازه ها ، تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی و فرآیندهای شیمیایی و مکانیکی تا یک نوع از انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی که در اصطلاح به آن برق گفته می شود تبدیل کند .

نیروگاه ها بر اساس یک قانون ساده و پر کاربرد فیزیک به نام قانون القاع فاراده که به نام کاشف آن یعنی آقای فاراده نام گذاری شده است کار می کنند . این قانون بیان می کند که اگر یک هادی (یک سیم) را درون یک کیدان مغناطیسی قرار دهیم و اگر به این هادی جریان الکتریکی (برق) متصل کنیم این هادی به دلیل آنکه میدان مغناطیسی را قطع می کند موجب می شود تا هادی به صورت دوار به چرخش درآید . با یک مثال ساده درک این مطلب ساده تر می شود ، فرض کنید دو آهن ربا با قطب های همنام در اختیار دارید اگر این دو آهن ربا را کنار یکدیگر قرار دهید از فاصله می گیرند ( یکدیگر را دفع می کنند) بر همین اساس و با توجه به 2 میدان مغناطیسی که داریم یک میدان مغناطیسی که از ابتدا وجود ادشته است ( به صورت سیم پیچ های استوانه ای) و میدان  مغناطیسی دیگری که خود توسط یک هادی برق دار درون سیم پیچ فوق ایجاد کرده ایم ،  همان عمل دفع آهنرباها انجام شده و این 2 میدان مغناطیسی یکدیگر را دفع می کنند. میدان مغناطیسی ابتدایی در جای خود ثابت می باشد و از همین رو به آن استاتور (ثابت) می گویند و قابلیت جابجایی را ندارد پس هادی برق دار ناچار به جابجایی می باشد به آن روتور (چرخنده) می گویند. از آن جایی که این هادی درون میدان مغناطیسی ابتدایی استوانه ای شکل قرار دارد و نمی تواند از این استوانه خارج شود پس از طرفی به طرف دیگر رانده شده است و موجب چرخش آن می شود این چرخش اساس کار کار موتور های الکتریکی می باشد مانند موتور های کولرهای آبی ، انواع فن ها ... که انرژی الکتریکی ورودی را به چرخش (انرژی مکانیکی) تبدیل می کند . اما در نیروگاه ها دقیقاً عکس این فرایند مورد نیاز است یعنی چرخش مکانیکی تبدیل به انرژی الکتریکی شود.

به توجه به همان مفروضات فوق ، یعنی میدان مغناطیسی ثابت و یک هادی معلق درون آن ، این بار به جای آن که به سیم جریان الکتریکی بدهیم و چرخش دریافت کنیم ، هادی را به چرخش درآورده و جریان الکتریکی دریافت خواهیم کرد .

این فرآیند اساس کار ژنراتور ها یا در اصطلاح عامیانه دینام ها می باشد . با توجه به توضیحات ذکر شده تمام نیروگاه ها نیاز به چرخش ژنراتور دارند تا به توانند برق تولید کنند . نوع چرخش ژنراتور که توسط چه انرژی به چرخش درآیند ، انواع نیروگاه به وجود آورده است .

از جمله آنها نیروگاه های بادی که جرکت باد سبب چرخش شده ، نیروگاه های آبی که نیروی آب پشت سد سبب چرخش می شود ، نیروگاه های اتمی که انرژی درونی اتم ها چرخش را به وجود می آورند ، نیروگاه های خورشیدی که گرمای ایجاد شده محرک می باشد در نهایت نیروگاه های گازی و بخار که به ترتیب خوای داغ و بخار اب محرک آنها می باشد . باید توجه داشت به تعداد ایده ها برای چرخش مکانیکی می توان همان تعداد نیروگاه داشت پس موارد فوق لزوماً تمام نیروگاه های موجود نمی باشد . همکنون ایده ای جدیدی برای تولید برق خلق کنید .

 

مهندس محسن جانجانی

محسن بازدید : 1216 1391/06/14 زمان : نظرات (1)
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط kjfhkhgjgj در تاریخ 1391/08/15 و 17:08 دقیقه ارسال شده است

شکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلک


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
موضوعات

  • کارشناسی
  • کاردانی
  • کاردانی به کارشناسی
  • کارشناسی ارشد
  • دکتری
  • دانلود ای بوک
  • فروشگاه محصولات آموزشی
  • آزمون های آزمایشی
  • دانلود کتاب های مدرسه (کتاب درسی)
  • مجله الکترونیکی
  • برنامه های صدا و سیما
  • المپیاد ها
  • سوالات امتحان نهایی
  • نرم افزار
  • دوستان
    کدهای اختصاصی