loading...

کنکور ، دانلود سوالات کنکور

سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) با اعلام خبر نتايج رتبه بندي دانشگاههاي جهان اسلام توسط شانگهاي خبر از رتبه دانشگاه تهران داد که با صعود نسبت به سالهاي گذشته در دامنه اي بين 301 تا 400 قرا

دانلود جدیدترین مطالب کنکوری
دانلود فایل های آموزشی

سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) با اعلام خبر نتايج رتبه بندي دانشگاههاي جهان اسلام توسط شانگهاي خبر از رتبه دانشگاه تهران داد که با صعود نسبت به سالهاي گذشته در دامنه اي بين 301 تا 400 قرار گرفته است.

جعفر مهراد در گفتگو با خبرنگار مهر، با اعلام اين خبر اضافه کرد: دانشگاه ژئوژياتنگ واقع در شانگهاي چين از سال 2004 ميلادي بر اساس معيارها و شاخصهاي کاملا کمي، دانشگاههاي جهان را رتبه بندي مي کند که امروز چهارشنبه 25 مردادماه نتايج رتبه بندي سال جاري ميلادي توسط اين نظام رتبه بندي بين المللي منتشر شد.

سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) با اعلام خبر نتايج رتبه بندي دانشگاههاي جهان اسلام توسط شانگهاي خبر از رتبه دانشگاه تهران داد که با صعود نسبت به سالهاي گذشته در دامنه اي بين 301 تا 400 قرار گرفته است.

جعفر مهراد در گفتگو با خبرنگار مهر، با اعلام اين خبر اضافه کرد: دانشگاه ژئوژياتنگ واقع در شانگهاي چين از سال 2004 ميلادي بر اساس معيارها و شاخصهاي کاملا کمي، دانشگاههاي جهان را رتبه بندي مي کند که امروز چهارشنبه 25 مردادماه نتايج رتبه بندي سال جاري ميلادي توسط اين نظام رتبه بندي بين المللي منتشر شد.

دانشگاه هاروارد گوي سبقت را ربود

وي با بيان اينکه بر اساس اين رتبه بندي، دانشگاه هاروارد مقام اول جهان را به دست آورده، ادامه داد: اين دانشگاه ميان دانشگاههاي ايالات متحده آمريکا نيز حائز رتبه نخست است. علاوه بر اين رتبه هاي دوم تا پنجم به ترتيب از آن دانشگاههاي استنفورد، انستيتو فناوري ماساچوست، دانشگاه کاليفرنيا در برکلي و دانشگاه کمبريج انگلستان شده است.

به گفته سرپرست ISC، اين دانشگاهها در سطح ملي به ترتيب رتبه هاي 2، 3، 4 و 1 را بدست آورده اند و رتبه هاي 6 تا 10 متعلق به انستيتو فناوري کاليفرنيا، دانشگاه پرينستون، دانشگاه کلمبيا، دانشگاه شيکاگو و دانشگاه آکسفورد در انگلستان است.

اسامي 10 دانشگاه تراز نخست جهان و نتايج رتبه بندي اين دانشگاهها

سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) با اشاره به اينکه در بين 10 دانشگاه تراز اول جهان، 2 دانشگاه يعني دانشگاه کمبريج و آکسفورد با احراز رتبه هاي 5 و 10 به کشور انگلستان و مابقي به ايالات متحده آمريکا تعلق دارند ادامه داد: رتبه هاي 11 تا 19 نيز به دانشگاههاي آمريکا مربوط مي شود که عبارتند از ييل، يو سي ال اي، کورنل، پنسيلوانيا، دانشگاه کاليفرنيا در سان ديه گو، واشينگتن، جانز هاپکينز، دانشگاه کاليفرنيا در سانفرانسيسکو و ويسکانين در ماديسون.

رتبه 20 جهان متعلق به توکيو

به گفته مهراد رتبه 20 جهان مربوط به دانشگاه توکيو است که در سطح ملي نيز حائز مقام اول است. در بين رتبه هاي 21 تا 30، انستيتو فدرال فناوري زوريخ در سوئيس بعد از دانشگاه کمبريج و آکسفورد با کسب رتبه 23، در واقع سومين دانشگاه قاره اروپا است که در اين رتبه بندي خودنمايي مي کند.

وي گفت: اين انستيتو نيز ميان دانشگاهها و مراکز تحقيقاتي سوئيس حائز رتبه اول است و چهارمين دانشگاه اروپا، دانشگاه امپريال کالج علوم، فناوري و پزشکي انگلستان به شمار مي آيد که در جايگاه 24 قرار گرفت.

رئيس مرکز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري اعلام کرد که از قاره آسيا دانشگاه کيوتو در ژاپن حائز رتبه 26 است.

دانشگاههاي داراي رتبه هاي 21 تا 30

به گفته مهراد، در فاصله رتبه هاي 21 تا 30 تنها دانشگاهي که از کانادا حضور دارد، دانشگاه تورنتو است که موفق به کسب رتبه 27 جهان شد که در سطح ملي نيز حائز رتبه نخست است.

اين مقام مسئول ISC  در ادامه با اشاره به رتبه 31 تا 36 دانشگاههاي تراز اول جهان، تاکيد کرد که اين رتبه همچنان به آمريکا تعلق دارد که شامل دانشگاه واشينگتن در سنت لوئيس، دانشگاه راکفلر، دانشگاه کلرادو در بولدر، دانشگاه کاليفرنيا در سانتا باربارا، دانشگاه تکزاس در آستن و دانشگاه دوک است.

وي در ادامه اظهار داشت: نخستين دانشگاه فرانسه با کسب رتبه 37 جهان، دانشگاه پاريس 2 است که در بين دانشگاههاي اين کشور حائز مقام نخست است. دومين دانشگاه کانادا در اين رتبه بندي دانشگاه بريتيش کلمبيا است که مقام 39 جهان را بدست آورده و در سطح ملي نيز رتبه دوم را دارد.

کدام دانشگاهها در رتبه 40 به بعد قرار دارند

رئيس مرکز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري ادامه داد: پنجمين دانشگاه انگلستان نيز در اين رتبه بندي که در جايگاه 40 نشسته دانشگاه منچستر است. علاوه بر اين سومين کشور اروپا که دانشگاههاي آن در اين رتبه بندي موفق به دريافت رتبه شده انستيتو کارولينسکا واقع در کشور سوئد است که ميان دانشگاههاي سوئد مقام نخست را دارد.

به گفته وي، دانشگاه پاريس 6 به نام پي ير و ماري کوري در فرانسه دومين دانشگاه اين کشور در جايگاه 42 دانشگاههاي تراز اول جهان قرار دارد.

مهراد با بيان اينکه پنجمين کشوري که از قاره اروپا در بين 500 دانشگاه تراز اول جهان حضور دارد دانشگاه کپنهاک در دانمارک است، اظهار داشت: رتبه اين دانشگاه 44 است و سپس دانشگاه ملي مونيخ و دانشگاه هايدلبرگ در آلمان با رتبه هاي 53 و 62 قابل توجه به نظر مي رسند.

سرپرست ISC افزود: دانشگاه عبري و انستيتو فناوري در فلسطين اشغالي 2 دانشگاه نخست خاورميانه هستند که به ترتيب رتبه هاي 53 و 78 را به دست آورده اند. در قاره آسيا بار ديگر از کشور ژاپن دانشگاههاي اوزاکا و ناگويا سومين و چهارمين دانشگاههاي اين کشور هستند که موفق به کسب رتبه هاي 83 و 96 جهان شده اند.

مهراد افزود: دانشگاه ملي تايوان، دانشگاه ملي سنگاپور، دانشگاه ملي سئول و دانشگاه تل آويو در سرزمينهاي اشغالي، دانشگاههاي توهوکو و انستيتو فناوري توکيو در ژاپن از دانشگاههاي ديگر قاره آسيا هستند که رتبه آنها در دامنه اي بين 101 تا 150 قرار دارد. در اين دامنه 3 دانشگاه نيز شامل بن، فرانکفورت و گوتينگن از جمهوري فدرال آلمان موفق به اخذ رتبه شده اند.

وضعيت دانشگاههاي استراليا، آفريقا و خاورميانه

سرپرست ISC ادامه داد: در قاره استراليا دانشگاههاي ملبورن، ملي، سيدني و وسترن استراليا به ترتيب رتبه هاي 57، 64، 93 و 96 را به دست آورده اند، چهارمين دانشگاه اين قاره يعني نيوساوت ولز در دامنه اي بين 101 تا 150 قرار دارد.

به گفته رئيس مرکز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري، از قاره آمريکاي جنوبي دانشگاه سائوپولو در برزيل نخستين دانشگاه اين قاره است که رتبه اي بين 101 تا 150 به شمار مي آيد، در آمريکاي مرکزي دانشگاه ملي مکزيک که رتبه نخست اين کشور را از آن خود کرده در دامنه اي بين 151 و 200 قرار دارد.

وي در ادامه گفت: دو دانشگاه نخست کشور چين که انجام دهنده اين رتبه بندي در سطح جهان است شامل دانشگاه پکن و دانشگاه ژائو ژياتنگ (عامل رتبه بندي) داراي رتبه هايي بين دامنه 151 تا 200 هستند، علاوه بر اين سومين و چهارمين دانشگاه اين کشور عبارت است از دانشگاه چيني هنگ کنگ و دانشگاه هنگ کنگ که ازهمان رتبه برخوردارند.

مهراد درباره دانشگاههاي منطقه خاورميانه اظهار داشت: در منطقه خاور ميانه و در بين کشورهاي اسلامي دانشگاه ملک مسعود موفق به کسب رتبه اي بين 201 تا 300 شد، دو دانشگاه ديگر اين کشور که رتبه آنها در دامنه اي بين 301 تا 400 قرار دارد عبارت است از دانشگاه ملک عبدالعزيز و دانشگاه نفت و معدن ملک فهد.

وي درباره رتبه دانشگاههاي قاره آفريقا اعلام کرد که در قاره آفريقا نخستين دانشگاهي که موفق به حضور در رتبه بندي شانگهاي شده دانشگاه کيپ تاون است که رتبه آن نيز در دامنه بين 201 تا 300 قرار دارد.

صعود دانشگاه تهران در رتبه بندي شانگهاي

مهراد به دانشگاه تهران نيز اشاره کرد که در اين رتبه بندي نيز جا دارد و گفت: نخستين دانشگاه جمهوري اسلامي ايران که موفق به حضور در رتبه بندي شانگهاي شده دانشگاه تهران است که در دامنه اي بين 301 تا 400 قرار دارد.

اين مقام مسئول در ارتباط با دانشگاه تهران که با کسب رتبه در اين نظام رتبه بندي بين المللي افتخار بزرگي را براي جمهوري اسلامي ايران کسب کرده، گفت: دانشگاه تهران از سال 2009 موفق شده رتبه اي درخور توجه ميان 500 دانشگاه جهان که مورد رتبه بندي نظام رتبه بندي شانگهاي است، بدست آورد.

وي گفت: دانشگاه تهران در سالهاي 2009 تا 2010 به ترتيب رتبه اي بين 402 تا 501 و 401 تا 500، در سال 2011 رتبه اي بين 301 تا 400 بدست آورد. امتياز اين دانشگاه در سال 2012 بسيار چشمگير است و در مقايسه با سالهاي اعلام شده رتبه اي بين 301 تا 400 بدست آورده که نشان دهنده پيشرفت هاي علمي و تحقيقاتي اين دانشگاه در بين کشورهاي جهان است.

سرپرست ISC در ادامه با بيان اينکه دانشگاه تهران از نظر موضوعي در رشته علوم کامپيوتر در سال 2012 رتبه اي بين 151 تا 200 بدست آورده است، گفت: رتبه دانشگاه صنعتي شريف در رشته کامپيوتر بالاتر از دانشگاه تهران است و اين دانشگاه موفق شده رتبه اي بين 101 تا 150 بدست آورد. سومين دانشگاه ايران که در رشته علوم کامپيوتر در بين 200 دانشگاه تراز اول جهان خودنمايي مي کند دانشگاه اميرکبير است که در رتبه اي بين 151 تا 200 قرار دارد.

وضعيت کشورهاي نوظهور علمي در رتبه بندي

اين مقام مسئول در ادامه به کشورهاي نوظهور علمي در اين رتبه بندي اشاره کرد و گفت: از کشورهاي نوظهور علمي و در حال توسعه که رتبه اي همسان با رتبه جمهوري اسلامي ايران دارد کشور هندوستان است که انستيتو علوم هند در حالي که مقام نخست کشور هندوستان را در دست دارد در اين رتبه بندي در جايگاهي بين 301 تا 400 نشسته است. مصر سومين کشور اسلامي است که بعد از عربستان سعودي و جمهوري اسلامي ايران قرار دارد و رتبه آن در دامنه اي بين 401 تا 500 است.

مهراد افزود: در رتبه بندي شانگهاي در سالهاي قبل، رتبه دانشگاههاي ترکيه همواره پيش تر از جمهوري اسلامي ايران بوده که امسال دانشگاه استانبول بعد از دانشگاه تهران قرار گرفته و رتبه اين دانشگاه در دامنه اي بين 401 و 500 است.

ليست 10 دانشگاهي که مقام نخست جهان را دارند

وي خاطرنشان کرد: در حالي که نظام رتبه بندي شانگهاي دهمين سال رتبه بندي خود را پشت سر مي گذارد، در يک جمع بندي مي توان گفت که 10 دانشگاه برتر جهان عبارتند از هاروارد، استندفورد، MIT، برکلي، کمبريج، کال تک، پرينستون، کلمبيا، شيکاگو و آکسفورد. دانشگاه توکيو در ژاپن رتبه 20 جهان و برترين دانشگاه در بين دانشگاههاي آسيايي را بدست آورده است. همچنين انستيتو فني زوريخ در سوئيس و پس از آن پاريس 2 و دانشگاه پير و ماري کوري هرسه در قاره اروپا به ترتيب رتبه هاي 23، 37 و 42 را بدست آورده اند و تعداد دانشگاههاي برتر انگلستان 38 مورد است.

مهراد افزود: رژيم اشغالگر قدس و استراليا، تعداد دانشگاههاي برتر خود را در بين يکصد دانشگاه برتر جهان در سال 2012 ميلادي افزايش داد و سه دانشگاه رژيم اشغالگر قدس در بين يکصد دانشگاه برتر جهان مشاهده مي شود.

سرپرست ISC خاطرنشان کرد که کشور چين به انضمام هنگ کنگ و تايوان داراي 42 دانشگاه در بين 500 دانشگاه برتر جهان است و هيچ يک از دانشگاههاي چين در بين يکصد دانشگاه برتر جهان قرار ندارد. دانشگاه بلگراد در صربستان، چهل و سومين کشوري است که براي نخستين بار جزو 500 دانشگاه برتر جهان است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
موضوعات

  • کارشناسی
  • کاردانی
  • کاردانی به کارشناسی
  • کارشناسی ارشد
  • دکتری
  • دانلود ای بوک
  • فروشگاه محصولات آموزشی
  • آزمون های آزمایشی
  • دانلود کتاب های مدرسه (کتاب درسی)
  • مجله الکترونیکی
  • برنامه های صدا و سیما
  • المپیاد ها
  • سوالات امتحان نهایی
  • نرم افزار
  • دوستان
    کدهای اختصاصی